Fobia socială, simptome și tratament

  • Descriere

Tulburarea de anxietate socială, numită și fobia socială, este teama copleșitoare de situații sociale, simțită pe termen lung.

Atunci când au o întâlnire importantă sau când trebuie să vorbească în public mulți oameni se simt iritați, agitați sau nervoși. Alții pot simți fluturi în stomac, din aceleași motive. Cele mai multe persoane se tem că se vor face de râs, că se vor încurcă în discurs, sau că nu se vor ridica la standardul impus. Aceste emoții sunt normale, firești. 
Dar, când nervozitatea, fluturii din stomac sau frica devin atât de înspăimântătoare încât ajung să preia complet viața socială a unei persoane, vorbim de anxietate sau fobie socială.

Fobia socială nu este timiditate. Este o frică constantă care afectează activitățile zilnice, încrederea în sine, relațiile și viața la muncă sau de școală.
Cei care au fobie socială au senzația că ceilalți îi studiază, îi critică, le cercetează mișcările și îi judecă.  De asemenea, își imaginează că oamenii întâlniți gândesc lucruri negative despre ei. De aceea, cei care experimentează astfel de temeri ajung să evite să mai meargă la petreceri, să mănânce în public, să se plimbe pe străzi, să meargă la întâlniri sau să meargă în orice loc unde ar putea face ceva jenant.
De obicei, persoana cu fobie socială recunoaște că frica sa este ilogică și disproporționată, dar se simte neputincioasă în ceea ce privește controlul fricii.

Este posibil să aveți fobie socială dacă:

  • vă faceți griji pentru activitățile de zi cu zi cum ar fi întâlnirea cu persoane străine, începerea unei conversații, vorbitul la telefon, sau mersul la cumpărături sau în orice alt loc unde există posibilitatea de a întâlni persoane străine
  • evitați sau vă îngrijorați foarte mult pentru activitățile sociale, cum ar fi conversațiile, servirea mesei sau mersul la petreceri de grup
  • vă faceți griji permanente pentru ceea ce credeți că va fi jenant, cum ar fi înroșirea , transpirația sau faptul că oamenii vă vor considera incompetent(ă)
  • simțiți că sunteți urmărit și judecat tot timpul de ceilalți
  • vă este teamă că veți fi criticat, evitați contactul vizual sau aveți o stimă de sine scăzută
  • aveți adesea simptome precum senzația de rău, transpirație, tremur sau bătăi puternice ale inimii (palpitații)
  • aveți  atacuri de panică, sau un sentiment copleșitor de teamă și anxietate care durează de obicei doar câteva minute
Multe persoane cu anxietate socială au și alte probleme de sănătate mintală, cum ar fi depresia , tulburarea de anxietate generalizată  sau tulburarea de panică .
Dar există speranță!
Prin module de psihoterapie cognitiv-comportamentală fobia socială poate fi depășită. 

Următoarele sugestii vă pot ajuta:

  • încercați să înțelegeți mai multe despre propria voastră anxietate
  • țineți un jurnal: vă poate ajuta dacă notați tot ceea ce vă trece prin minte, ce gândiți și cum vă comportați în anumite situații sociale
  • încercați câteva tehnici de relaxare, cum ar fi exerciții de respirație pentru stres (cereți psihoterapeutului modulul cu Tehnici de respirație)
  • încercați să vă concentrați mai mult pe ceea ce spun oamenii, decât pe ceea ce simțiti
Pentru evaluare, tratament sau informații suplimentare ne puteți contacta.